Background

My Precious...

Thursday, April 21, 2011

PANAS yg MENYELERAKAN

Salam buat semua...

 

PANAS...PANAS...lagi MENYELERAKAN...apakah itu...? nak tau...jum..
.
.
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIII
IIIIII
III
.
.
.
ini bukan cerita 18sx juga bukan resepi nak di kongsi...
Bubur lambuk - panas2
tapi nak cerita perihal kenangan bubur lambuk @ bubur nasi..
aku memang dari kecil sukakan bubur lambuk nie...
dulu maser tinggal kat Kg Bharu, Kuala Lumpur korang sure tau kat sana memang terkenal ngan bubur lambuk Masjid Kg Bharu yg biasanya di agihkan secara percuma di bulan Ramadhan...
di kala itu aku berusia dlm lingkungan 3-4 tahun (so biasanya x puasa laa-huhuhu)......setiap petang abang aku (abg Atan) berumur dlm 11-12thn akan beratur sambil membawa termos makanan (masa tu x de packing dlm plastik-masing2 bawa bekas sendiri)...biasanya pengagihan bubur lambuk bermula setelah solat Asar...bila abg aku dah balik...aku lah org pertama yg serbu bekas bubur lambuk...abg aku hanya menjeling geram melihat aku makan ngan berseleranya...tapi aku bukan laaa adik yg kejam...aku tau abg aku penat beratur nak ambil bubur tuuu so aku hanya makan semangkuk kecil dan akan mkn lagi bersama-sama abgku bila waktu berbuka tiba...
Abg Atan 2 dari kiri
 kisah bubur lambuk ini terus berlanjutan sehingga aku belajar di sekolah berasrama...
cuma bezanya kali ini bukan dr Masjid Kg Bharu tapi yg di masak oleh mak kesayanganku...
bukan x di sediakan makanan di asrama walhal lebih dari cukup (5 kali sehari) tapi bubur lambuk ini memang menjadi kegemaran aku..menu kat asrama x de plak bubur lambuk nie...so aku biasanya meminta mak masakkan bubur & dihantar ke asrama (mujur asrama aku area KL jer) setiap minggu...mangsa yg kena hantar bubur tu adalah abgku...hehehe...dan mak x akan hantar bubur tu cukup2 utk aku jer...biasanya mak akan sediakan dlm bekas yg besar so dapat laa aku kongsi ngan kengkawan lain...
utk seketika aku terpaksa melupakan bubur lambuk buatan mak ku kerna aku sambung blajar kat utara tanahair...yg x memungkinkan abg ku menghantar bubur kegemaran ku itu (maunya dia mengamuk kalau kena hantar jugak kan..kan..kan)..tapi aku masih dapat makan bubur kegemaran ku...cuma kali nie x lagi di panggil bubur lambuk tetapi moi sup (my favourite moi sup ayam goreng-kat cafe petronas UUM..ada lagi ker?)
kini..bubur lambuk tetap menjadi kegemaran ku...semalam aku request kat mak aku...
mak aku tanya aku "hang ngidam ker?"
aku pun tanya balik "kalau x ngidam x leh ke?"
mak jawap plak "kalau x ngidam, buat penat jer...kalau ngidam mak kesian kat hang mak masak laaa"
aku pun berkata sedih "alaaa...x leh laaa kalau camtu..."
tapi mak tetap mak...hari ni aku balik dari kerja aku singgah umah mak...
mak nampak jer aku terus berkate "mak tengah masak bubur lambuk"
aku pun jawap "YESS!!!...sayang mak!!"
Untuk sekian kalinya aku makan bubur lambuk...2 mangkuk lagi...perrrrggghhh!!! SEDAAAPP!!
TERIMA KASIH MAK!!!

Aku yang suka makan bubur lambuk,

4 comments:

piouspdosh said...

waaa...sedapnyer tengok..

sye nie dh la tgh demam, teringin lak nak makan bubur..sob3~

cik fza said...

sodapnya bubur lambuk. :D

~Airieda~ said...

@piouspdosh

alamak ciannya adik akak sorang nie...
GET WELL SOON yer...

~Airieda~ said...

@cik fza

sodaaaappp!! hingga menjilat sudu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat : Solat sebelum terlambat