Background

My Precious...

Saturday, April 2, 2011

PESTA DEGHOYAN a.k.a DURIAN

 Assalamualaikum....juga salam sejahtera buat semua pembaca & blogger yang singgah di sini...

Buah DURIAN a.k.a DEGHOYAN
DEGHOYAN a.k.a DURIAN a.k.a Raja Segala Buah...Ate teman hari nie nak ceghita pasai deghoyan nie...
Haaa kome semua baca sampai habis noo...Deghoyan nie merupakan sejenis buah tropika yang biasanya mudah di dapati di negara2 Asia Tenggara.. Bentuknya kebiasaannya bulat, berkulit keras & berduri...so ini sebabnya Deghoyan nie jadi Raja Buah-buahan... apabila dibuka akan terdapat 5 hingga 6 ulas deghoyan yg berwarna kekuningan atau krim...Rasanya begitu lazat dan berkrim...waaaahhh...meleleh dah ayor liur teman....Namun begitu ramai lebih mengenali Deghoyan nie di sebabkan baunya yg dikatakan begitu BUSUK...eeewww busuk ker...ate teman x plak rase cenggitu... bagi teman bau deghoya tuu wangi...apa plak kate kome2 semua? hmmm ntah laaa masing2 punya pendapat sendiri....

Ate ini laaa roper pokok deghoyan
Durian (Org Perancis memberi nama julukan sebagai "cheese-vending tree") adalah ahli keluarga bombax (Bombacaceae), pokoknya merangkumi baobabs berbatang tebal-Afrika dan Australia, Durian (khusus Durio  Zibenthus) mungkin berasal dari Kalimantan, dan hari ini pelbagai jenis yang ditanamkan terutama di Malaysia, Thailand, Indonesia, dan Filipina. Pohon durian, menyerupai elm Amerika, tinggi megah, mencapai hingga 120 meter. Untuk pertama lima tahun, pokok-pokok yang rapuh, memerlukan iklim lembap dan perlindungan dari penggerek buah-buahan dan daun-pemotong. Dari tahun kelima, ia mulai berbuah sekitar 40, pada tahun kesepuluh, boleh mencapai hingga 200 buah. Setiap buah hijau runcing boleh mencapai berat sehingga 3kg...haaa kat bawah nie plak info pasal Nutrisi yang ada pada durian...

Durian: Nutritional Information
Components Per 100-gram portion
Calories 153.0
Moisture 64.1 g
Protein 2.6 g
Fat 3.4 g
Carbohydrate 27.9 g
Minerals 103.9 g
Beta-Carotene 140.0 mg
Vitamin B1 0.1 mg
Vitamin B2 0.13 mg
Vitamin C 23.2 mg
source: Ministry of Agriculture Malaysia

Gula-gula durian

Dari durian nie macam2 yang boleh kome2 semua buatselain di makan begitu sahaja antaranya dimasak bersama santan & gula menjadi serawa/bubur durian, ada yg buat kek, jem juga gula2...ada juga yang maka dgn pulut bersama santan..terdapat juga yg peram isi durian menjadi TEMPOYAK..yg boleh di campur bersama sambal belacan atau di masak lemak tempoyak bersama pucuk ubi & ikan/udang... 




sambal belacan dengan tempoyak


Masak asam tempoyak


Di sebabkan baunya yang kuat...kebanyakan tempat x membenarkan durian ini di bawa masuk ke premis, kenderaan awam, penerbangan...

#################################################################################
Ok...kat atas tuuu serba sedikit info pasal durian...skang teman nak ceghita pasai laaa nie musim durian dah bermula kat area Tapah, bidor (perak)...atenya kerna terlalu banyak...harga deghoyan di sini jatuh ke RM1.50/kg...dan ade juga jual sehingga seringgit lebih sebiji...so kome semua bayangkan kalau kome kuar duit hanya RM50 dah boleh dpt dekat lima ploh biji buah deghoyan...
Suami teman org Tapah so dpt laaa teman & keluarga teman berpesta makan buah deghoyan nie...yg PALING SUKE dan JUARA makan deghoyan nie ialah abah teman...dia buleh hadap mkn deghoyan sampai 4-5 biji skali...perggh!! kalau teman dah tentu bleh domam dibuatnya kerna deghoyan nie panas...PETUA org tua..kalau dah makan deghoyan nie kita tuang ayo masak kat pangsa deghoyan pastu minum air tuu dr pangsa deghoyan..insyaallah xde laa kepanasan coz makan byk deghoyan nie...satu lagi PETUA..pas makan durian...kita makan lak buah MANGGIS kerna kate dema manggis nie sejuk...
tak cukup berpesta deghoyan kat umah...teman bawa satu tupperware ke opis (mujur x kena marah)..itu pun teman letak kat pantri...baunya semerbak jer...so dapat laa kawan2 teman merasa juga buah deghoyan yg teman bawa pulang dari Tapah itu hari...

Aku penggemar deghoyan,

11 comments:

~Kirin Selama Perak~ said...

feveret teman ni ,yong !
:)

tika said...

teringatkan gulai tempoyak ikan patin....
perghh....!

taufiq helios said...

OMG!!! nk gak..durian oh durian. haha...akak ada lagu musin durian yang mr.os nyanyi tu x?

~Airieda~ said...

@~Kirin Selama Perak~

ooo Yeop pun ske mkn deghoyan ek...sama laa ngan yong...

~Airieda~ said...

@tika

Pergh...!!terliur teman, yong...

~Airieda~ said...

@taufiq helios

hehehe...nak mai dtg umah kyerull..aka xde laa Fiq lagu tuu...cuba google laa sure adenya...

Aris Catatan si Boy said...

lezaaaaaat... dikampung ku namanya Dahuyan.. :D :D

~Airieda~ said...

@Aris Catatan si Boy

ooo baru ku tahu..

atiey azha said...

teman pun suko deghoyan ni . perh ! wangi semerbak .

~Airieda~ said...

@atiey azha

best kan..teman x tau tang mana depa kata bau durian nie busyuk!!

HAZWAN17 said...

dah lama tak makan durian...kat shah alam ni cam mahal je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Waktu Solat : Solat sebelum terlambat